Yönetim Kararlılık Beyanı
21 Ocak 2025

T.C.
SAĞLIK BAKANLIĞI
ISPARTA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
YÖNETİM KARARLILIK BEYANI
(2024)

  

Değerli Çalışma Arkadaşlarım,

 

Bildiğiniz üzere; 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Ülkemiz kamu mali yönetim sistemi uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği uygulamalarına uygun bir şekilde yeniden düzenlenmiş olup faaliyetlerin etkili, ekonomik, verimli bir şekilde yerine getirilmesi; idarenin hedeflerine ulaşması; tüm bu süreçte saydamlık ve hesap verebilirliğin sağlanması amaçlanmıştır.

Bu kapsamda; kamu idarelerinde stratejik planlar ile hem üst politika belgelerinde yer alan öncelikler hem de orta ve uzun vadeli amaç ve hedefler ile bağlantı kurulmaktadır. Yıllık olarak hazırlanan performans programları aracılığı ile de bu amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesine yönelik performans hedefleri ve göstergeleri tespit edilmekte ve bu hedeflere ulaşmak için kaynak planlaması yapılmaktadır.

Bu unsurların başarıya ulaşmasına yönelik kritik bir işlevi olan iç kontrol sistemi, stratejik yönetim ve performans yönetim sistemlerinin tamamlayıcısı ve sigortası olarak kurgulanmaktadır. Doğru kurgulanmış, etkin ve verimli işleyen iç kontrol sistemleri, idarelerin amaç ve hedeflerinin en önemli destekçisi konumunda olup kurumsal risklerin belirlenmesi ve önlenmesi, sorunların tespiti ve çözümüne yönelik yöneticilere önemli imkânlar sağlamaktadır.

 

Sağlık Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’na Göre;

 

Sağlık Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’nda nihai amaca ulaşılmasını sağlayacak 5 amaç bulunmaktadır. Bu amaçlara yönelik 40 hedef ve 214 strateji belirlenmiştir. Hedeflerin ölçümü ve takibi için 194 performans göstergesi bulunmaktadır. Aşağıda yer alan amaç ve hedeflerde Müdürlüğümüzün sorumluluğu ve iş birliği bulunmaktadır


AMAÇ 1

Sağlıklı yaşamı teşvik ederek  sağlıklı yaşam bilincinin ve alışkanlıklarının kazandırılmasını sağlamak.

Hedef 1.1 Sağlıklı beslenme ve hareketli hayat alışkanlıklarını kazandırmak ve geliştirmek.

Hedef 1.2 Tütün ürünleri ile mücadeleyi sürdürmek ve bağımlılık yapıcı maddelerin kullanımını azaltmak.

Hedef 1.3 Ruh sağlığı konusunda farkındalığı arttırmak ve bireyleri ruh sağlığına ilişkin risklerden korumak

Hedef 1.4 Ulusal sağlık okuryazarlığı düzeyini yükselterek bireylerin sorumluluğunu geliştirmek.

AMAÇ 2

Birinci basamak sağlık hizmetlerini güçlendirerek sağlık sistemi içerisindeki etkinliğini arttırmak, koruyucu ve önleyici sağlık hizmetlerini bütüncül bakış açısıyla sunmak

Hedef 2.1 Birinci basamak sağlık hizmetlerinde daha nitelikli hizmet sunumu için aile hekimliği sistemini güçlendirmek ve hizmet basamakları arasındaki etkileşimi arttırmak.

Hedef 2.2 Birinci basamakta topluma yönelik sunulan sağlık hizmetlerinin etkinliğini arttırmak.

Hedef 2.3 Bulaşıcı hastalıklardan kaynak hastalık yükünü en aza indirmek.

Hedef 2.4 Bulaşıcı olmayan hastalıkların erken tanı hizmetlerini geliştirme, risk faktörleriyle

mücadele etmek ve hastalıklara bağlı komplikasyonların yönetilmesinde etkinliği arttırmak.

Hedef 2.5 Anne sağlığını korumak ve anne ölümlerini en aza indirmek için koruyucu tedbirler ve destek sağlayacak uygulamalar geliştirmek.

Hedef 2.6 Bebek, çocuk ve ergen sağlığını korumak, bebek ve çocuk ölümlerini azaltmak ve

bu alandaki çalışmaları geliştirmek.

Hedef 2.7 Çevresel tehlikelerin ve iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak için çevre sağlığı hizmetlerinin kalitesini arttırmak.

Hedef 2.8 Halk sağlığını korumak ve olası sağlık tehditlerine hazırlıklı olmak için laboratuvar kapasitesini güçlendirmek.

Hedef 2.9 Çalışan sağlığı hizmetlerini iyileştirerek çalışanların sağlığını korumak ve geliştirmek.

AMAÇ 3

Sağlık hizmetlerinin erişilebilir, etkili, etkin ve kaliteli sunumunu sağlamak.

Hedef 3.1 Sağlık hizmet sunum kalitesini arttırmak, klinik kaliteyi geliştirmek ve hasta güvenliğini temin etmek.

Hedef 3.2 Sağlık hizmeti sunumunda kamu hastanelerinin hizmet ve yönetim kapasitesini arttırarak, etkinliğini ve niteliğini güçlendirmek.

Hedef 3.3 Zihinsel özel gereksinimi ve nadir hastalığı olan bireylere sunulan sağlık hizmetini

güçlendirmek.

Hedef 3.4 Kamu hastanelerinde sunulan özellikli sağlık hizmetinin etkinliğini artırarak yaygınlaşmasını sağlamak.

Hedef 3.5 Doku, organ, kemik iliği, kök hücre nakil ve diyaliz hizmetlerinin kapasitesini ve erişilebilirliğini arttırmak.

Hedef 3.6 Bağımlılık tedavisi ve rehabilitasyon hizmetlerinin yaygınlaştırarak hizmet sunumuna erişimi kolaylaştırmak.

Hedef 3.7 Yaşlı, engelli ve özel gereksinimi olan bireylerin uygun sağlık hizmetine kolay erişimini sağlamak.

Hedef 3.8 Ağız ve diş sağlığı hizmetlerini güçlendirmek ve aile diş hekimliği uygulamasını ülke genelinde yaygınlaştırmak.

Hedef 3.9 Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamasının standardizasyonu sağlamak ve ulusal/uluslararası çalışmalarla güvenli kullanımını yaygınlaştırmak.

Hedef 3.10 Acil durumlarda sağlık hizmetlerini hızlı, etkin ve verimli sunmak.

Hedef 3.11 Küresel salgın ve afet durumlarında sağlık hizmet sunumunun kapasitesini arttırmak.

Hedef 3.12 Uluslararası giriş noktalarında bireyleri halk sağlığı risklerinden koruyarak toplum

sağlığına katkıda bulunmak.

AMAÇ 4

Kurumsal kapasiteyi geliştirmek, vatandaş ile sağlık çalışanının memnuniyetini arttırmak ve sağlık sisteminin sürdürebilirliğini sağlamak.

Hedef 4.1 Sağlık insan gücü kapasitesini nitelik ve nicelik olarak artırmak ve bölgelerarası dengeli dağılımı sağlamak.

Hedef 4.2 Sağlıkta fiziki altyapı kapasitesini nitelik ve nicelik olarak artırmak ve bölgelerarası

dengeli dağılımını sağlamak.

Hedef 4.3 Sağlıklı hizmeti sunumunda ileri teknolojik altyapı kullanarak doğru, hızlı ve güvenli bilgi akışını sağlamak.

Hedef 4.4 Sağlık hizmetinin etkin kullanımını sağlamak amacıyla akılcı laboratuvar ve tıbbi

görüntüleme uygulamalarını geliştirmek.

Hedef 4.5 Stok yönetim sürecini iyileştirerek tedarik zincirinin etkinliğini ve sürdürebilirliğini

sağlamak.

Hedef 4.6 Sağlık hizmetlerinde duyulan vatandaş memnuniyetini artırmak ve sağlık

çalışanlarının memnuniyetini sürekli olarak iyileştirmek.

Hedef 4.7 Sağlık kurum ve kuruluşlarının mevzuat ile belirlenen politika ve düzenlemelere

uyumuna yönelik denetimi güçlendirmek.

Hedef 4.8 Sağlık teknolojisi değerlendirmesi sistemini iyileştirmek ve kurumsal kapasiteyi

güçlendirmek.

Hedef 4.9 Sağlık hizmetlerini etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde sunarak finansal sürdürebilirliği sağlamak.

 

AMAÇ 5

Sağlık endüstrilerinde milli teknoloji geliştirmek ve yerel  üretimi artırmak, kaliteli, etkili ve güvenli ürünlere erişimi kolaylaştırmak, bölgesel ve küresel sağlığa katkıda bulunmak.

Hedef 5.1 Sağlık bilim ve teknolojileri alanında Ar-Ge çalışmaları yürütmek desteklemek ve

katma değer yaratabilecek ürünlerin teknolojik dönüşümünü sağlamak.

Hedef 5.2 Hıfzıssıhha Türkiye Aşı ve biyoteknolojik Ürün Araştırma ve Üretim Merkezi ile

aşıları yerli olarak üretmek

Hedef 5.3 Kişiye özgü tedavileri geliştirmek, aşı ilaç ve tanı kiti üretim alt yapısını

oluşturmak amacıyla ulusal genetik veri tabanını kurmak.

Hedef 5.4 Beşeri tıbbi ürün ve tıbbi cihazlara yönelik düzenleyici, denetleyici ve yönlendirici

faaliyetlerle  kaliteli, etkili ve güvenli ürünlere erişimi temin etmek, akılcı kullanımını

sağlamak.

Hedef 5.5 Küresel ve bölgesel sağlık politikalarının belirlenmesinde etkin ülkeler arasında

olmak.

Hedef 5.6 Sağlık turizmi hizmet kapasitesini nitelik ve nicelik olarak geliştirmek, uluslararası

alanda ülkemizin tercih edilirliğini arttırmak.

Sağlık Bakanlığı 2023 – 2024 Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı’na göre;

 

Bakanlığımız 2023-2024 Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planında 51 eylem mevcut olup Müdürlüğümüz rehberlik ve koordinasyon görevi gereği, aşağıdaki 36 eylemin yürütülmesinden, uygulanmasından ve takibinden sorumludur.

1. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetleri Başkanlığı’na bağlı tüm sağlık tesislerinin Beslenme Dostu ve Fiziksel Aktiviteyi Destekleyen İş Yeri Uygulaması kapsamına getirilmesi

2. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetleri Başkanlığı’na bağlı tüm sağlık tesislerinde Uzaktan Görüntülü Poliklinik Hizmeti verilmesi

3. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetlerine bağlı sağlık tesislerinin Evde Sağlık Hizmetleri ziyaret sıklığı değerinin 2,4 olarak sağlanması.

4. Eylem: Biyomedikal ve Ayniyat, Tüketim, Depo Sarf Malzeme için İhtiyaç Tespit Komisyonu oluşturulması.

5. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetlerine bağlı sağlık tesisleri sertifikalı personel oranının arttırılması.

6. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetlerine bağlı sağlık tesisleri uygulamaları açısından 6 ayda bir yerinde değerlendirme ziyaretlerinin gerçekleştirilmesi.

7. Eylem: Kamu Hastaneleri Hizmetlerine bağlı sağlık tesislerinin 3 aylık periyotlarla sunum ve brifing raporlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi.

8. Eylem: Müdürlüğümüze bağlı Entegre Hastanelerin Kamu Hastaneleri Hizmetlerine Başkanlığına mali yönden bağlanması.

9. Eylem: İlimizde ikamet etmekte olan Gebelere gerek normal doğumun faydaları

konusunda eğitimler düzenlenerek, gerekse aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları yoluyla eğitimler yaparak doğumların normal doğum şeklinde yapılmasının sağlanması,

10. Eylem: ilimizde ikamet etmekte olan gebelere doğumların hastanede yapılmasının sağlanması konusunda eğitim verilmesi, lohusa izlemlerinin aile hekimleri tarafından düzenli bir şekilde yapılması sağlanarak ve gerekli izlemlerin zamanında, doğru şekilde yapılarak bebek ve anne ölümlerinin önüne geçilmesi,

11. Eylem: İlimizdeki tüm yeni doğan bebeklerin ntp ve sma taramaları yapılarak risk guruplarının belirlenmesi, risk gurubunda yer alan bebeklerin ailelerine gerekli eğitimlerin verilerek erken tedaviye yönlendirilmesi ve ileride ortaya çıkabilecek hastalıkların önüne geçilmeye çalışılması eylem: ilimizdeki yeni doğan bebeklerin gelişimsel kalça displazisi (gkd) taramalarının yapılarak riskli

bebeklerin belirlenmesi ve tedaviye yönlendirilmesinin sağlanması, ailelere gerekli eğitimlerin verilmesi.

12. Eylem: İlimizde evlenmek için başvuran tüm çiftlere evlilik öncesi danışmanlık eğitimlerinin verilmesinin sağlanması. Evlilik için başvuran bireylerin hemoglonopati, sma numunelerinin alınmasının sağlanarak bu yolla ileride ortaya çıkabilecek istenmeyen durumların önüne geçilmesi eylem: ilimizde ikamet etmekte olan tüm gebelerin riskli gebelik takip modülüne kayıtlarının yapılarak aile hekimleri ve hastane uzman hekimleri tarafından muayene ve izlemlerinin yapılmasını sağlayarak anne ölümlerinin ve bebek ölümlerinin önlenmesinin sağlanması,

13. Eylem: İlimizde bulunan tüm gebelere gebe okulu ve gebe bilgilendirme sınıflarında gerekli eğitimler verilerek anne ve bebek ölümlerinin önüne geçilmesinin sağlanması.

14. Eylem: İlimizde görev yapmakta olan tüm aile hekimlerine bebek dostu aile hekimi eğitimi sertifikalandırma çalışmaları yaparak tüm ASM’lerin bebek dostu ASM olmasının sağlanması.

15. Eylem: İç kontrole yönelik farkındalığın arttırılması için belli aralıklarla işitselgörsel temalı yayınlar yapılması,

16. Eylem: Müdürlüğümüzde birim amirlerinin kendi sorumluluk alanlarına ilişkin özel hedeflerin belirlenmesi,

17. Eylem: SGB'nin belirlediği standartlar doğrultusunda iş süreçleri, iş akış şemaları ve görev tanımlarının revize edilip, oluşturmayan birimlerin tespit edilerek belirlenen standartlar doğrultusunda gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesi,

18. Eylem: Risk metodolojisi doğrultusunda birimlerin süreç risklerinin belirlenmesi,

19. Eylem: İç kontrol sisteminde eksik kalan kısımların giderilip, bu konuda gerekli süreç ve yöntemin belirlenerek tüm birimlere duyuruların yapılması ve uygulanması,

20. Eylem: Teşkilat şemasının oluşturulup, bu standartların birimlerce uygulanmasının sağlanması ve web sayfamızda yayınlanması,

21. Eylem: Strateji geliştirme başkanlığının 2023-2024 iç kontrol uyum eylem planına göre organizasyon kitabı hazırlanması,

22. Eylem: Strateji Geliştirme Başkanlığının 2023-2024 iç kontrol uyum eylem planına göre iş takvimi hazırlanması,

23. Eylem: Strateji Geliştirme Başkanlığının 2023-2024 iç kontrol uyum eylem planına göre rapor döküm formu oluşturulması,

24.Eylem:  Müdürlüğümüzde birim amirlerinin kendi sorumluluk alanlarına ilişkin özel hedeflerin belirlenmesi,

25. Eylem: Aile hekimlerine yönelik düzenlenecek olan eğitimler ve görüşmeler neticesinde kendilerine kayıtlı olan tüm kişileri yılda en az 1 kez sağlık taramasının yapılması ve sağlık kayıtlarının güncellemelerinin sağlanması,

26. Eylem: İlimizde bulunan Göçmen Sağlığı Merkezinin yılda iki kez izleme değerlendirmelerinin yapılarak geçici koruma altındaki Suriyelilerin yılda en az 1 kere sağlık taramasının yapılması ve sağlık kayıtlarının güncellenmelerin sağlanması.

27. Eylem: Toplum Sağlığı Merkezleri ve Aile Hekimliği birimlerinde görev yapan personele bilgilendirmelerin yapılarak gerekli materyallerin dağıtımının sağlanması.

28. Eylem: İlimizde tüm 18 yaş ve üzeri erişkin bireyler yılda bir kez obezite açısından taranarak BKİ fazla kilolu çıkan bireyler ilk yıl 3 ayda bir daha sonra 6 ayda bir kontrollerinin yapılması; Obezite tanısı alıp ek hastalığı olmayan bireylerin Sağlıklı Hayat Merkezinde, Obezite tanısı alıp ek hastalığı olan

hastaların ise Obezite Merkezinde uygun aralıklarla izlemlerinin yapılması

29. Eylem: İlimizde 18 yaş ve üzeri erişkinlerin yılda bir kez tansiyon ölçümlerinin yapılıp Hipertansiyon tanısı alan hastaların tıbbi durumuna uygun aralıklarla kontrollerinin yapılması,

30. Eylem: İlimizde tüm 40 yaş üstü bireylerin diyabet açısından taramalarının yapılarak risk belirlenmesi, eğitim vererek tedaviye yönlendirilmesi, böylece kronik hastalıkları önleme ve halkı bilinçlendirme çalışmalarının yapılması,

31. Eylem: İlimizde ikamet etmekte olan Risk  gurubunda yer alan 40 yaş üzeri erişkinlerde 2 yılda bir Kardiyovasküler Risk Değerlendirmesi Taramalarının yapılması; Düşük Risk Grubunda olanlara 2 yılda bir izlem, Orta Risk Grubunda yer alanlara 6 ayda bir izlem, Yüksek ve Çok Yüksek Riskli olanlara 3 ayda bir izlem yapılarak gerekenlerin tedaviye yönlendirilmesi, eğitim faaliyetleri düzenlenerek kronik hastalıkların önüne geçilmesinin sağlanması,

32. Eylem: İlimizde ikamet etmekte olan 30-65 yaş kadınların smear alımlarının yapılması, risk gruplarının belirlenmesi, gerekli halk eğitim çalışmaları yaparak eğitimlerin verilmesi ve tedaviye yönlendirilmesi,

33. Eylem: İlimizde ikamet etmekte olan 40-69 yaş kadınların mamografilerinin çekilmesi yapılarak risk gruplarını belirlenmesi, gerekli halk eğitim çalışmalarının yapılması, eğitimlerin verilmesi ve tedaviye yönlendirilmesi

34. Eylem: Aile hekimlerine yönelik düzenlenecek olan eğitimler ve görüşmeler yoluyla kendilerine kayıtlı olan tüm kişileri yılda en az 1 kez görmeleri ve sağlık kayıtlarının güncellenmelerinin sağlanması,

35. Eylem: Ulusal Kanser Tarama standartlarının ve Aktif Kanser kayıtlılığının takibi.

36. Eylem: Strateji Geliştirme Başkanlığının 2023-2024 iç kontrol uyum eylem planına

göre üç aylık başkanlık durum raporlarının hazırlanması.

 

Bakanlığımızın İlgili Mevzuatı Gereği 2024 Yılında Yürütülecek Bazı Önemli Faaliyetler:

 

a) Bakanlığa bağlı döner sermaye işletme birimlerinin bütçe ve muhasebe işlemlerini yürütmek, izlemek ve değerlendirmek,

b) Bakanlığa bağlı döner sermayeli işletmelerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62/ı bendi çerçevesindeki izin taleplerine ilişkin işlemleri yürütmek,

c) Bakanlığın Merkezi Yönetim Bütçesinin hazırlanmasını koordine etmek,

d) Yatırım programı hazırlıklarının koordinasyonunu sağlamak, uygulama sonuçlarını izlemek ve yıllık yatırım değerlendirme raporunu hazırlamak ve yatırım nitelikli ödeneklerin takibini gerçekleştirmek,

e) Bakanlık Merkez Döner Sermaye İşletmesi hesabına aktarılan merkez payın tahsis işlemlerini yapmak,

f) Birinci basamak sağlık kurum ve kuruluşlarının her türlü ödenek planlama ve tahsis işlemlerini yürüterek Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarının döner sermaye ödenek planlamasını değerlendirmek ve tahsis işlemlerini yürütmek,

g) Bakanlığın stratejik planlama ve performans programı çalışmalarını koordine etmek, izlemek ve değerlendirmek,

h) Harcama birimleri tarafından hazırlanan birim faaliyet raporlarını da esas alarak Bakanlığın idare faaliyet raporunu hazırlamak,

i) Mali mevzuat alanında düzenlemeler yapmak, görüş taleplerini cevaplandırmak, araştırma ve inceleme yapmak veya yaptırmak, ülke içi iyi uygulama örneklerini tespit etmek ve bunların yaygınlaşmasını sağlamak,

j) Başkanlığın bütçesini hazırlamak, satın alma ve her türlü tahakkuk işlemleri, mutemetlik ve Taşınır Mal Yönetmeliği çerçevesindeki işlerini yürütmek,

k) İç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak,

l) Ön malî kontrol görevini yürütmek.

 

Bu kapsamda Müdürlüğümüzde yer alan öncelikler baz alınarak Bakanlığımız 2024-2028 Stratejik Planındaki amaç ve hedefleri doğrultusunda, gerekli katkıyı sunacağımı, 2023-2024 Dönemi Bakanlığımız Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planında bulunan eylemlerin gerçekleştirilmesinde harcama birimlerine rehberlik ederek süreci yakından takip edeceğimi beyan eder; Müdürlüğümüz görevleri kapsamında iş ve işlemlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yerine getirilmesi için gerekli gayret ve hassasiyetin gösterilmesini tüm yönetici ve personelimizden önemle rica ederim.




                                                                                                                                                                                                                                   Dr. Mustafa Serhat KÜÇÜKCOŞKUN

                                                                                                                                                                                                                 İl Sağlık Müdürü